Monday, April 20, 2009

Notis: Perhimpunan Agong UMNO 2009


Persidangan Perhimpunan Agung UMNO 2009 telah ditetapkan akan berlangsung pada 13 hingga 16 Oktober depan yang akan diadakan khas bagi membincangkan untuk meminda Perlembagaan UMNO.

Perlembagaan tersebut dipinda bagi memberi mandat kepada lebih ramai ahlinya memilih kepimpinan tertinggi yang akan dibuat secara serentak di 191 bahagian berbanding dengan pemilihan sebelum ini yang ditentukan bersandar kuota.

Perhimpunan Agung UMNO kali ke-60 ini juga akan diadakan selaras dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak ketika membuat ucapan sulung sebagai Presiden UMNO pada 28 Mac lalu untuk membuat perubahan.

Antara yang dipinda ialah untuk mewujudkan proses pemilihan yang lebih terbuka, telus dan demokrasi.
Sebelum ini, kepimpinan dipilih oleh sekitar 2000 perwakilan sedangkan ahli UMNO berjumlah lebih 3 juta ahli.

Lantaran itu, dengan pindaan dalam Perlembagaan parti akan membolehkan semua ahli-ahli UMNO mengadakan pengundian bagi memilih pemimpin secara serentak di semua 191 Bahagian.

Berdasarkan langkah pembaharuan yang akan dibuat tersebut, terbukti aspirasi dan suara rakyat di peringkat akar umbi akan dapat disalurkan secara terus terutamanya dalam memilih pemimpin yang mereka kehendaki.

Oleh itu dengan persetujuan sidang perwakilan, Perlembagaan UMNO akan dipinda dengan mengkaji semula kuota pencalonan yang akan dibincangkan bersama Bahagian-bahagian.

Berkaitan dengan hal tersebut, pada 15 April lalu Ibu pejabat UMNO telah mengeluarkan pekeliling memaklumkan Persidangan Tahunan UMNO Cawangan bagi tahun 2009 akan bermula pada 15 Mei sehingga 30 Jun 2009.

Manakala bagi Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Cawangan pula tarikh persidangannya juga adalah sama dalam tempoh tersebut.

Bagi Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian termasuklah Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri pula tarikh yang ditetapkan ialah pada 16 Julai sehingga 16 Ogos 2009.

Dalam hal ini, Ibu Pejabat UMNO berharap agar semua pihak yang terbabit akan mengambil tindakan sewajarnya dan dapat mematuhi semua aturan dalam persidangan yang telah digariskan dalam parti.

source: http://umno-online.com

No comments:

Post a Comment